Nauczę Cię jak upiec mistrzowską pizzę

Czy chcesz zaimponować rodzinie i znajomym? PizzaNerd to najelpszy kurs pieczenia pizzy.

Nie przegap promocji 50% → Sprawdź: pizzanerd.pl

Co to jest cukier jaggery?

Obecnie na rynku jest tak wiele zamienników dla białego cukru, że czasem trudno się w nich rozeznać. Sprawy nie ułatwia też fakt, że co chwilę dowiadujemy się o nowych badaniach nad sztucznymi słodzikami, które to raz wykazują, że są one bezwzględnie zdrowsze dla naszego organizmu, a innym razem, że są samym złem. Może więc pora poszukać bardziej naturalnej alternatywy? Jedną z nich może być cukier jaggery. 

Co to jest cukier jaggery?

Cukier jaggery – nierafinowany cukier palmowy, lub trzcinowy, który w zależności od obszaru występowania nazywany jest również goor (Indie, Pakistan, Sri Lanka), piloncillo (Meksyk), rapadura (Brazylia) lub panela (Ameryka Środkowa i Południowa). W sprzedaży występują jego dwie formy: miękka (przypominająca konsystencją miód) oraz bardziej twarda i krucha. Pierwsza jest stosowana najczęściej jako smarowidło do chleba lub zamiennik melasy do słodzenia kawy lub herbaty, a druga jest wykorzystywana do produkcji ciastek i cukierków.

Cukier, który nie smakuje jak cukier

Jaggery ma karmelowo słodki posmak z wyczuwalną nutą miodu, toffi i nektaru kwiatowego. Nie posiada za to goryczki charakterystycznej dla melasy i brązowego cukru. Wyczuwalna jest jednak nuta kwaskowości, która idealnie komponuje się ze słodyczą cukru. To sprawia, że powinien on przypaść do gustu łasuchom.
Cukier ten poza sacharozą składa się także z glukozy i  fruktozy. Zawiera też  niewielką ilość składników mineralnych. (Cukier biały to prawie wyłącznie sacharoza.) Poza tym jaggery zawiera też witaminy z grupy B, cynk, wapń i miedź. Warto także dodać, że ma on o połowę niższy indeks glikemiczny (IG=35) niż biały cukier.

Zastosowanie w kuchni

Cukier jaggery można wykorzystywać do deserów i słodyczy. Może on również zastępować biały cukier, którym słodzimy napoje. Produkuje się z niego także alkohol. W Indiach dodaje się się go m.in do dań jednogarnkowych (tj. np. curry z ciecierzycy)
Nie wolno zapominać jednak, że mimo, że zdrowszy to jednak wciąż jest to cukier. A cukier spożywany w nadmiarze szkodzi. Dlatego podobnie jak sacharoza powinien być ograniczany.

Zobacz również

Napisz pierwszy komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

css.php